The Bamboonium
- Typ realizace: hudební nástroj
- Materiál: bambus, jutová lana a bavlněná příze
- Povrch: včelí vosk
- Datum dokončení: 01/2017 - 01/2018
Mohl byste popsat celý pracovní proces od začátku do konce? Kde jste získal bambus a jak se s tímto materiálem pracuje?
V lednu 2017 mi Jani Ruscica napsal zda bych nechtěl pracovat na dalším projektu. Hned ze začátku jsem se ozbrojil trpělivostí.
Velmi dlouho jsme vzájemně hledali celkový koncept a to o jaký nástroj se bude jednat a jakým způsobem ho předěláme. Nakonec jsme se rozhodli pro Klavichord.
Vybraný Klavichord mi poslali z Londýna a já - za pomoci pana Dvořáka, experta ve hře a výrobě čembal - rozebral nástroj a zbavil všeho nepotřebného.
Zároveň jsem hledal vhodného dodavatele bambusu. Podařilo se mi najít firmu, která se zabývá výrobou interiérů a exteriérů z tohoto materiálu. Bambus dováží z Indonesie a Jávy. Odkupují ho od malých farmářů, kteří pouze provádí prořezávání bambusů, takže nedochází k porušování ekosystému a je tudíž nejšetrnější k přírodě.
Také jsem vymýšlel způsob vázání bambusu k sobě, aby dobře držel a v procesu jsem spotřeboval přes 200 metrů provazů a dalších vázacích nití. Zpracoval jsem dva vozíky bambusu, abych zjistil jaký je nejvhodnější, některý byl příliš křehký a jiný zase příliš měkký a houbovitý. Několikrát jsem také měnil proporce nástroje, ale nakonec se mi ho podařilo dokončit tak, abych s ním byl spokojený. Poté jsem celou konstrukci navoskoval včelím voskem aby se neponičil bambus a celý nástroj tak získal ještě hezčí vzhled.
Pan Dvořák, ale považoval nástroj za nepoužitelný a navrhoval ho celý zrekonstruovat, opravit mechaniku a znovu naladit. Pokoušel jsem se tedy nástroj opravit. Také jsme zkoušely vyrobit trsací sloupky ale bambus bohužel nejde použít pro tento účel. Nakonec jsme se s Janim domluvili na tom, že opraví nástroj a jen ho vložíme do bambusové konstrukce a tím změníme jen jeho vzhled a zvuk.
Celý projekt jsem dokončil na začátku ledna 2018.
Co jste dělal jakmile jste dostal čembalo z Anglie? Jak dlouho jste pracoval s tímto nástrojem?
Po mnoha měsících Jani konečně našel nástroj, který chtěl v Londýně a nechal mi ho v červnu poslat do mé dílny. Teprve po té jsem mohl začít s prací. S pomocí pana Dvořáka se mi podařilo odstranit co nejvíc nepotřebného materiálu z nástroje. Zůstalo nám pouze torso nástroje, které jsem obložil dýhou a zpevnil původním materiálem. Poté jsem přidělal bambus, přivázal ho provazy a vyrobil jsem nové bambusové víko a nohy nástroje.
Co bylo na celém procesu největší překážkou a co vás zaujalo nejvíce?
Nejzajímavější pro mě bylo vytváření nezvyklého a krásného nástroje s novým zajímavým jménem, Bamboonium.A nejtežší bylo vůbec se dohodnout na finální podobě nástroje se všemi lidmi, kteří na něm pracovali.