The Bamboonium

Zpět na seznam

Mohl byste popsat celý pracovní proces od začátku do konce? Kde jste získal bambus a jak se s tímto materiálem pracuje?

V lednu 2017 mi Jani Ruscica napsal zda bych nechtěl pracovat na dalším projektu. Hned ze začátku jsem se ozbrojil trpělivostí.

Velmi dlouho jsme vzájemně hledali celkový koncept, o jaký nástroj se bude jednat a jakým způsobem ho předěláme. Nakonec jsme se rozhodli pro klavichord.

Vybraný Klavichord mi poslali z Londýna a já - za pomoci pana Dvořáka, experta ve hře a výrobě čembal - rozebral nástroj a zbavil všeho nepotřebného.

Zároveň jsem hledal vhodného dodavatele bambusu. Podařilo se mi najít firmu, která se zabývá výrobou interiérů a exteriérů z tohoto materiálu. Bambus dováží z Indonesie a Jávy. Odkupují ho od malých farmářů, kteří pouze provádí prořezávání bambusů, takže nedochází k porušování ekosystému a je tudíž nejšetrnější k přírodě.

Také jsem vymýšlel způsob vázání bambusu k sobě, aby dobře držel a v procesu jsem spotřeboval přes 200 metrů provazů a dalších vázacích nití. Zpracoval jsem dva vozíky bambusu, abych zjistil jaký je nejvhodnější, některý byl příliš křehký a jiný zase příliš měkký a houbovitý. Několikrát jsem také měnil proporce nástroje, ale nakonec se mi ho podařilo dokončit tak, abych s ním byl spokojený. Poté jsem celou konstrukci navoskoval včelím voskem aby se neponičil bambus a celý nástroj tak získal ještě hezčí vzhled.

Pan Dvořák však považoval nástroj za nepoužitelný a navrhoval ho celý zrekonstruovat, opravit mechaniku a znovu naladit. Pokoušel jsem se tedy nástroj opravit. Také jsme zkoušely vyrobit trsací sloupky ale bambus bohužel nejde použít pro tento účel. Nakonec jsme se s Janim domluvili na tom, že opraví nástroj a jen ho vložíme do bambusové konstrukce, a tím změníme jen jeho vzhled a zvuk.

Celý projekt jsem dokončil na začátku ledna 2018.

Co jste dělal jakmile jste dostal čembalo z Anglie? Jak dlouho jste pracoval s tímto nástrojem?

Po mnoha měsících Jani konečně našel nástroj, který chtěl v Londýně a nechal mi ho v červnu poslat do mé dílny. Teprve po té jsem mohl začít s prací. S pomocí pana Dvořáka se mi podařilo odstranit co nejvíc nepotřebného materiálu z nástroje. Zůstalo nám pouze torso nástroje, které jsem obložil dýhou a zpevnil původním materiálem. Poté jsem přidělal bambus, přivázal ho provazy a vyrobil jsem nové bambusové víko a nohy nástroje.

Co bylo na celém procesu největší překážkou a co vás zaujalo nejvíce?

Nejzajímavější pro mě bylo vytváření nezvyklého a krásného nástroje s novým zajímavým jménem Bamboonium. A nejtěžší bylo vůbec se dohodnout na finální podobě nástroje se všemi lidmi, kteří na něm pracovali.